Uttalande om Ramsholmsbron och dess frihöjd
Till kännedom för medlemmar och andra intresserade
Bakgrund
Kanotklubben Wågen har sett fram emot två projekt som skulle gynna paddlingen i Raseborg. En ny fin bro och de planerade flytbryggorna med vågbrytare som ska byggas vid Barckens udde. Nu ser det ut som det första dvs. Ramsholmens bro byggs så låg att paddling under bron inte är möjligt de flesta dagarna under året och verksamheten från södra viken är hotad.
Kanotklubben Wågen i Ekenäs fick November 2024 ta del av ett första utkast till nya Ramsholmsbron. Detta utkast gav då ingen anledning till oro, varför klubben inte inkom med kommentarer. Den nu planerade slutliga konstruktionen avviker emellertid avsevärt från det tidigare presenterade utkastet, framför allt gällande brons frihöjd. Klubben har inte fått information om dessa ändringar i tid för att kunna reagera innan ärendet behandlades i tekniska nämnden.
Frihöjdens avgörande betydelse
Förutsättningen för Wågens verksamhet är att paddlare och följebåtar året runt under öppet vattensäsong obehindrat kan ta sig genom Snäcksundet. Frihöjden under bron är här en kritisk faktor:
• Tävlingskanotister behöver 160–170 cm frihöjd för att paddeln inte ska slå i bron
• Motions- och utfärdspaddlare behöver minst 140–150 cm
• Säkerhetsbåtar med personer ombord kräver ca 150 cm
Om dessa krav inte uppfylls kan bron inte trafikeras av paddlare och följebåtar, vilket omöjliggör en stor del av Wågens verksamhet.

Snäcksundet som idrotts- och motionsplats
Snäcksundet utgör en lokal idrotts- och motionsarena (lähiliikuntapaikka) motsvarande exempelvis en friidrottsarena eller fotbollsplan. Det är en nödvändig tränings- och tävlingsplats för paddling i regionen och en viktig trafifkled för andra kanotaktiviteter och vattenburna trafikanter.
På grund av dominerande väst–sydvästvindar erbjuder Snäcksundet de skyddade vatten som krävs för säker och ändamålsenlig paddling. Redan vid 4–5 m/s vind blir förhållandena på utsidan mycket svåra, särskilt för barn och ungdomar. På årsbasis passerar paddlare 1800-2000 gånger genom Snäcksundet och under Ramsholmsbron.
Verksamhet som direkt påverkas
– Barn- och ungdom regelbundna träningar och kurser. Maj–augusti 2025 ordnades 38 träningstillfällen för 7–13-åringar. I cirka 75 % av träningarna paddlade grupperna genom Snäcksundet under Ramsholmsbron pga väderförhållanden. Tränarna följer barn och ungdomar alltid med säkerhetsbåtar.
– Tävlingspaddlare. Klubben har aktiva som representerat Finland på landslagsnivå och tagit FM-medaljer. Dessa tränar 8–14 gånger per vecka, ofta med behov av Snäcksundet för trygga träningsförhållanden. Tränarna följer dem med säkerhetsbåtar.
– Tävlingar. Gullö Runt och Mini Gullö, en del av Suomen Cup och SUP Cup, går via Snäcksundet. Tävlingsrutten har använts i nästan 50 år och samlar årligen 50–100 deltagare.
– Skolpaddlingar. Tiotals skolelever från Ekenäs och Karis deltar årligen i paddlingstillfällen ordnade av Wågen.
– Motions- och turpaddling för vuxna. Klubben erbjuder kurser och veckovisa ledda turer för vuxna under sommaren.
– Kajakuthyrning. Klubben hyr ut kanotutrustning till allmänheten, både lokalbefolkningen och turister.
– Vassklippning. Wågen ansvarar för och sköter vassklippning i Snäcksundet för att hålla det öppet och säkerställa god vattengenomströmning och vattenkvalitet i Södra Viken.
Slutsats
Om Ramsholmsbron byggs med för låg frihöjd förlorar Kanotklubben Wågen möjligheten att bedriva sin kärnverksamhet: barn- och ungdomsverksamhet, tävlings- och motionspaddling, samt traditionella tävlingar och skolpaddlingar. Det är därför en absolut förutsättning att bron byggs med tillräcklig frihöjd så att paddlare och säkerhetsbåtar utan begränsningar kan färdas genom Snäcksundet under hela den öppna vattensäsongen.
Styrelse / Kanotklubben Wågen


Paddlare vid Snäcksundsbron år 1896. Källa: Västra Nylands museum/finna.fi
Kategorier:
Anslagstavla
Nyheter